Pdgląd projektu EPI

Szczegóły projektu

03-12-2021 do 03-12-2022

325 000,00

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich

https://prostozpodlasia.pl/

Celem operacji jest zawiązanie grupy współpracujących rolników, którzy poprzez utworzenie krótkiego łańcucha dostaw, wyeliminują pośredników oraz wspólnie zaoferują konsumentom wytwarzane przez siebie produkty. Realizacja projektu przewiduje zbudowanie wspólnej marki pn. "Prosto z Podlasia". Współpraca pod wspólną marką poprawi konkurencyjność i dostępność oferowanych produktów na rynku. Celem współpracy w ramach konsorcjum jest dążenie do jak najwyższej jakości wytwarzanych produktów i wypracowanie wspólnego oznakowania produktów. Dodatkowym celem jest wzajemne uczenie się od siebie, poznawanie dotychczasowych doświadczeń partnerów i wspólne wsparcie, które wzmocni pozycję członków konsorcjum i zapewni stabilność ich działań. Jednocześnie wzrośnie świadomość i samoocena poszczególnych rolników co do wartości ich umiejętności i pracy. W ramach realizacji projektu utworzona została wspólna strona internetowa Prosto z Podlasia. Poza tym zakupione zostaną sprzęty, które umożliwią wykonanie poszczególnych produktów o wyższym poziomie jakości i przy mniejszym nakładzie pracy fizycznej oraz samochód dostawczy, który umożliwi profesjonalny dowóz produktów do klientów końcowych. Grupa "Prosto z Podlasia" oferować będzie swoje wyroby na targach, wystawach, licznych kiermaszach. Ponadto zostanie utworzony wspólny sklep internetowy, który zapewni promocję produktów dla osób z całego kraju. Oczekiwanymi rezultatami projektu jest podniesienie jakości i warunków produkcji oraz zwiększenie liczby potencjalnych odbiorców.

Głównymi korzyściami dla adresata jest zmodernizowanie procesu produkcji i dostosowanie go do obowiązujących standardów. Maszyny o wysokiej wydajności i energooszczędności poprawią zarówno rentowność jak i produktywność gospodarstw. Zapewni to wyższą jakość oferowanych produktów i większe bezpieczeństwo higieniczne. Dzięki współpracy grupa będzie dysponowała jednolitym asortymentem produktowym, co pozwoli na zdobywanie nowych rynków zbytu i rozbudowanie bazy stałych klientów. Wiedza o produktach będzie dostępna dla wielu osób i dzięki temu grupa ma szansę pozyskać też nowych odbiorców. Jest to również duża motywacja do podejmowania różnych działań promocyjnych i uczestniczenia w organizowanych wydarzeniach lokalnych i regionalnych. Wspólnie jako grupa zaistnieją w sieci, która stała się szczególnie teraz w obecnej sytuacji pandemicznej, jednym z głównych miejsc zakupowych potencjalnych klientów. Dzięki temu produkty wytwarzane przez grupę będą dostępne również na terenie całego kraju. Daje to nowe możliwości zarówno sprzedaży i zakupu takich jak m.in. zakupy w dowolnym miejscu i czasie. Wszystkie te czynniki przyczynią się do wzrostu zainteresowania produktami grupy i rozwoju nie tylko ich działalności, ale również ich rozwoju osobistego.

Rolnicy zrealizowali projekt zgodnie z planem. Został zakupiony sprzęt o założonych parametrach: kocioł serowarski, maselnica, pakowarka próżniowa, szafa fermentacyjno-chłodnicza, samochód dostawczy, miodarka radialna, urządzenie do kremowania, szafa chłodnicza, piec konwekcyjny z nawilżeniem, stół z szafką, z drzwiami suwanymi, robot planetarny, układ rozlewu soków do doypaków/saszetek z ustnikiem. Utworzona strona internetowa www.prostozpodlasia była aktualizowana. Grupa opracowała wspólne oznakowanie produktów. Grupa "Prosto z Podlasia" oferowała swoje wyroby na targach, festynach, kiermaszach i konferencjach. Został utworzony wspólny sklep internetowy oraz profil na Facebooku. Wszystkie te działania poprawiły konkurencyjność i dostępność oferowanych przez grupę produktów na rynku oraz wzmocniły poczucie dowartościowania jej członków. Konsorcjum założone przez rolników dokonało zakupów maszyn i sprzętu służącego do przygotowania, pakowania i sprzedaży bezpośredniej swoich produktów oraz środka transportu. Zakup sprzętu umożliwił podniesienie warunków i efektywności produkcji oraz jakości oferowanych produktów. Współpraca pod wspólną marką poprawiła konkurencyjność i dostępność oferowanych produktów na rynku oraz umożliwiła bezpośredni kontakt z klientem końcowym. Grupa opracowała wspólne logo i etykiety do oznakowania żywności oraz założyła stronę internetową, profil na Facebooku (https://www.facebook.com/profile.php?id=100087494642015) oraz sklep internetowy (https://sklep.prostozpodlasia.pl), co zwiększyło zainteresowanie produktami i spowodowało wzrost liczby klientów. Grupa wspólnie oferowała bezpośrednim odbiorcom wytwarzane przez siebie produkty na targach, festynach, kiermaszach oraz konferencjach, gdzie mogła nawiązać bezpośrednie relacje z klientami. Klienci mogli nabywać produkty wysokiej jakości, bez żadnych konserwantów z pominięciem pośredników. Dodatkowo mogli bezpośrednio u producenta uzyskać szczegółowe informacje na temat wytwarzania produktu i jego walorów smakowych.

Łańcuch dostaw, marketing i konsumpcja


logo unia

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.”

Projekt opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi