Pdgląd projektu EPI

Szczegóły projektu

01-11-2021 do 30-09-2023

2 312 036,82

Środki własne: 2 312 036,82 PLN KOSZTY CALKOWITE, 2 625 834,91 PLN KOSZTY KWALIFIKOWANE 2 121 475,00 PLN DOFINANSOWANIE, 1 349 894,54 PLN SRODKI EFRROW, 771 580,46 PLN KRAJOWE SRODKI PUBLICZNE.

www.sery.sodr.pl

Celem operacji jest produkcja serów twarogowych z wykorzystaniem własnych-środowiskowych bakterii kwasu mlekowego. Przede wszystkim najważniejszych bakterii ludzkiego przewodu pokarmowego, należących do rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium, na pilotażowej linii technologicznej. Wykorzystanie drobnoustrojów w innowacyjnej technologii produkcji przyczyni się do uksztaltowania specyficznych cech sensorycznych i prozdrowotnych serów o walorach immunostymulujących dedykowanych osobom starszym.

Obecnie na rynku żywnościowym konsumenci poszukują produktów spożywczych o cechach funkcjonalnych. Biorąc pod uwagę trendy zdrowego odżywiania, a także różnorodność produktów, celowym wydaje się opracowywanie technologii i produkcja żywności dedykowanej konkretnej grupie konsumentów. W te trendy wpisują się spersonalizowane sery twarogowe, wzbogacone wyselekcjonowanymi szczepami bakterii mlekowej o udokumentowanych naukowo (liczne doniesienia naukowe krajowe i zagraniczne) walorach prozdrowotnych, w szczególności odpowiedzialnych za wzmacnianie i stymulacje układu odpornościowego człowieka. cia cieszą się produkty zawierające bakterie fermentacji mlekowej o potencjalnych walorach prozdrowotnych. Komercyjnie dostępne mleczne produkty bardzo nieznacznie zróżnicowane są pod względem obecności szczepów tychże bakterii. Głównie zawierają kilka tych samych gatunków, pochodzących z amerykańskiej kolekcji. W związku z tym mikrobom jelitowy polskiego konsumenta staje się coraz bardziej ubogi, co może prowadzić do wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych takich jak: rak jelita grubego, nieswoiste zapalenia jelita, choroba Lesniowskiego-Crohna, zespól jelita drażliwego, otyłość i cukrzyca. Dlatego też, tak bardzo istotne z punktu widzenia zdrowia konsumenta jest wprowadzenie na rynek produktów wzmacniających układ odpornościowy, przeciwdziałających zachorowaniom. Szczególna grupa konsumentów narażona na dysfunkcje zdrowotne są osoby starsze. Dlatego też, stworzenie żywności spersonalizowanej, przeznaczonej dla seniorów, jest jak najbardziej zasadne. Odpowiednie kampanie marketingowe promocja na targach, konkursach, degustacje w domach opieki senioralnej i spokojnej starości będą miały wpływ na wzrost potencjału rynkowego rezultatu operacji, przewidzianej do realizacji w ramach niniejszego projektu.

Jakość/przetwórstwo żywności i odżywianie