Pdgląd projektu EPI

Szczegóły projektu

01-03-2020 do 28-02-2022

1 451 285,00

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - 923 452,64 zł (63,63% przyznanej pomocy na realizację operacji), Krajowe środki publiczne - 527 832,36 zł (36,37% przyznanej pomocy na realizację.

www.wirtualnepole.pl

Realizacja projektu jest wdrożeniem pomysłu wynikającego z potrzeb rynku. Beneficjentami projektu będą rolnicy oraz konsumenci szukający produktów rolnych pochodzących ze sprawdzonego źródła. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie nowatorskiego modelu sprzedaży produktów rolnych w postaci serwisu internetowego umożliwiającego zamówienie uprawy produktów rolnych bezpośrednio u rolnika, na konkretnym, starannie wydzielonym obszarze pola uprawnego. Realizacja projektu stworzy nowe możliwości dla rolników oraz konsumentów na obszarze całego kraju ze szczególnym uwzględnieniem małych gospodarstw rolnych. Przedmiotem sprzedaży, podnoszącym znacząco wartość i cenę, będzie nie tylko produkt, ale przede wszystkim świadczona przez rolnika usługa uprawy. Nowy model sprzedaży produktów rolnych powinien zapewnić transparentność w zakresie pochodzenia produktów, ich jakości oraz metod uprawy. Realizacja projektu przyczyni się także do skrócenia łańcucha dostaw, ponieważ serwis internetowy będzie jedynym „pośrednikiem” pomiędzy rolnikiem, a konsumentem. W celu kompleksowej realizacji projektu zostało powołane konsorcjum składające się z przedstawicieli świata nauki, biznesu, technologii informatycznych oraz rolnictwa. W skład konsorcjum pod nazwą „Grupa Wirtualne Pole” wchodzą następujące podmioty: 1) IQon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – lider projektu 2) Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja - partner 3) Grzegorz Patoła (właściciel gospodarstwa rolnego) – partner 4) Marcin Natanek (przedsiębiorca) – partner.

Realizacja projektu stwarza nowe możliwości dla rolników oraz konsumentów na obszarze całego kraju ze szczególnym uwzględnieniem małych gospodarstw rolnych. Przedmiotem sprzedaży, podnoszącym znacząco cenę, będzie nie tylko produkt, ale przede wszystkim świadczona przez rolnika usługa uprawy. Nowy model sprzedaży produktów rolnych powinien zapewnić transparentność w zakresie pochodzenia produktów, ich jakości oraz metod uprawy. Realizacja projektu przyczyni się także do skrócenia łańcucha dostaw, ponieważ serwis internetowy będzie jedynym „pośrednikiem” pomiędzy rolnikiem, a konsumentem. Platforma oferuje konsumentom 3 podstawowe możliwości nabywania produktów rolnych w zależności od preferencji użytkownika oraz chęci i możliwości poświęcenia swojego czasu na zaangażowanie się w proces uprawy produktów rolnych. Realizacja projektu spowoduje następujące korzyści: I. Powstanie nowej technologii pozwalającej na wprowadzanie do obrotu produktów rolnych. Serwis internetowy umożliwiający zamówienie uprawy produktów rolnych bezpośrednio u rolnika na konkretnym, wydzielonym obszarze pola uprawnego. 1) Rolnicy uzyskali nowe narzędzie (metodę) do sprzedaży produktów rolnych. 2) Konsumenci uzyskali nowy portal internetowy, który stworzy nowe możliwości do zaopatrywania się w produkty rolne ze sprawdzonego źródła. II. Nowe metody organizacji w zakresie wprowadzania do obrotu produktów rolnych. 1) Rolnicy – mają możliwość sprzedaży produktów poprzez serwis internetowy. W efekcie sprzedaż kontraktowa gwarantuje rolnikowi zysk niezależnie od plonów w danym roku. Tym samym rolnik częściowo ogranicza ryzyko nieurodzaju spowodowane np. niekorzystną pogodą. 2) Konsumenci – zostaną włączeni (bezpośrednio lub pośrednio) w proces produkcji produktów rolnych. Konsumenci będą mieli wpływ m.in. na miejsce oraz sposób uprawy (tradycyjny lub ekologiczny). III. Nowe metody marketingu dotyczące wprowadzania do obrotu produktów rolnych. 1) Rolnicy uzyskali nową możliwość sprzedaży swoich produktów rolnych, a przede wszystkim będą mogli świadczyć za odpowiednim wynagrodzeniem dodatkową usługę uprawy poletka wybranego przez konsumenta. Rolnicy będą mogli cyfrowo przekazywać konsumentom informację dotyczące procesu wzrostu zamówionych przez konsumentów produktów. 2) Konsumenci będą mieli możliwość „posiadania” na własne potrzeby kawałka pola uprawnego. Serwis internetowy umożliwia także klientom skorzystanie z usług dodatkowych takich jak: przechowywanie czy przetwarzanie produktów rolnych. Konsumenci będą mogli obserwować proces rozwoju zamówionych produktów dzięki modułowi faz wzrostu oraz możliwości otrzymywania od rolnika cyfrowych informacji z pola uprawy.

W wyniku realizacji projekt został osiągnięty cel główny tj.: Opracowanie i wdrożenie nowatorskiego modelu sprzedaży produktów rolnych w postaci serwisu internetowego umożliwiającego zamówienie produktów rolnych bezpośrednio u rolnika, na konkretnym, wydzielonym obszarze pola uprawnego. W wyniku realizacji projektu powstała platforma internetowa Wirtualne pole: wirtualnepole.pl Platforma daje nowe możliwości sprzedaży produktów rolnych szczególnie małym gospodarstwom rolnym. Platforma oferuje konsumentom 3 podstawowe możliwości nabywania produktów rolnych: 1) zamówienie uprawy produktów rolnych u rolnika - najbardziej innowacyjna opcja umożliwiająca konsumentowi wybór produktów rolnych oraz gospodarstwa rolnego, w którym te produkty będą uprawiane. W tej opcji konsument może bezpośrednio włączyć się w uprawę owoców, warzyw, ziół. Model zawiera wiele innowacyjnych rozwiązań takich jak m.in: moduł inteligentnej wyceny produktów i usług rolnika, moduł tworzenia wirtualnego pola, moduł inteligentnego tworzenia zamówienia, moduł wiedzy rolniczej, moduł generowania umowy, moduł płatności. 2) zakup produktów rolnych w sklepie internetowym - najprostsza opcja umożliwiająca nabywanie produktów rolnych od rolników po określonej cenie. 3) samodzielna uprawa - opcja umożliwiająca konsumentowi wynajęcie od rolnika określonego areału pola, na którym następnie będzie On samodzielnie uprawiał wybrane produkty rolne.

Łańcuch dostaw, marketing i konsumpcja