Pdgląd projektu EPI

Szczegóły projektu

18-12-2019 do 28-02-2022

1 006 270,00

Działanie "Współpraca" objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

www.wiejskae-skrzynka.pl

Celem projektu jest wybranie najkorzystniejszego sposobu dystrybucji produktów rolnych w ramach krótkich łańcuchów dostaw, dostarczanych od rolników z województwa kujawsko-pomorskiego, poprzez testowanie 3 modeli sprzedaży żywności. Projekt zakłada wdrażanie innowacyjnych modeli sprzedaży żywności produkowanej przez rolników i małe przedsiębiorstwa: 1. sklep przyzagrodowy, w którym rolnik będzie promował i sprzedawał swoje produkty, 2. platforma sprzedażowa – narzędzie internetowe zostanie zaprojektowane zgodnie z potrzebami klientów i producentów, umożliwiał będzie zakup towarów od każdego rolnika posiadającego profil na platformie, 3. grupy zakupowe – model ten polega na zorganizowaniu grupy odbiorców, którzy regularnie będą zamawiać towary od producentów rolnych i będą składać wspólne zamówienie. Wskazane modele będą testowanie aby konsorcjanci biorący udział w projekcie mogli wybrać model najkorzystniejszy dla siebie, biorąc pod uwagę specyficzne uwarunkowania dotyczące produkcji jaką prowadzą. Wskazanie najkorzystniejszej drogi dystrybucji pozwoli na bardziej efektywną sprzedaż również po zakończeniu projektu. Rolnicy biorący udział w projekcie, korzystając z możliwości przetestowania różnych modeli sprzedaży będą zbierać doświadczenia, które będą mogli wykorzystać w celu dalszego rozwoju, a stworzone kanały dystrybucji mogą być kontynuowane po zakończeniu projektu. Stworzony system będzie mógł być upowszechniany i służyć jako przykład dla innych producentów wskazując im możliwe rozwiązania. Działania te mają ostatecznie doprowadzić do wzrostu dochodowości gospodarstw rolnych.

Głównymi korzyściami wynikającymi z realizacji projektu wiejska e-skrzynka jest możliwość zakupu przez konsumentów wysokiej jakości żywności prosto od producenta, natomiast rolnik-producent otrzyma godną zapłatę za swoją pracę. Przyczyni się to do polepszenia sytuacji ekonomicznej gospodarstw rolnych. Dzięki realizacji projektu wiejska e-skrzynka zwiększy się także świadomość konsumentów na temat polskich produktów produkowanych przez rolników i małych lokalnych producentów.

Powstała GO przyczyni się do obecności na lokalnym rynku jej członków, a co za tym idzie dostępności żywności przez nich oferowanej. Istotą przedsięwzięcia jest koncepcja działania zbiorowego. Powstanie podmiot, który skupi rolników/przetwórców oferujących tak różnorodny asortyment żywności - forma dotąd nie znana na lokalnym rynku. W odpowiedzi na oczekiwania, konsumenci po raz pierwszy będą mogli w jednym miejscu zamówić różnego rodzaju żywność głównie pochodzącą od producentów rolnych. Zakupy będą mogły być dokonywane różnymi drogami, powstaną sklepy przyzagrodowe, platforma internetowa, grupy zakupowe. Jednoczesne uruchomienie trzech kanałów dystrybucji umożliwi ich testowanie. Wskaże to, która z dróg dystrybucji jest najkorzystniejsza dla poszczególnych producentów, co pozwoli w przyszłości kontynuować im sprzedaż w sposób najbardziej adekwatny, biorąc pod uwagę indywidualne uwarunkowania dotyczące produkcji. W projekcie wypracowane zostaną różne modele dostarczania żywności do konsumenta końcowego przy użyciu samochodu chłodni zakupionego w ramach projektu. Stworzony system będzie mógł być upowszechniany i służyć jako przykład dla innych rolników. Zakłada się, iż będzie on kontynuowany po zakończeniu projektu z wykorzystaniem zakupionego samochodu. Przewiduje się zatem rozwój stworzonego KŁŻ również poprzez dołączanie do niego nowych producentów, na zasadach ustalonych przez Konsorcjantów. Celem tych wszystkich działań ma być możliwość samofinansowanie w przyszłości co za tym idzie dalszego utrzymania trwałości i rozwoju rozwijanego KŁŻ. Jednym z rezultatów operacji będzie zbudowanie relacji konsument – producent, opartej na zaufaniu i zaangażowaniu obydwu stron. Korzyścią wynikająca z takiego układu jest zapewnienie pozycji rynkowej małych producentów a co za tym idzie stała sprzedaż. W ramach projektu zastosowany zostanie nowatorski sposób prezentacji w Internecie (za pomocą platformy), mediach społecznościowych, polegający na budowaniu historii związanych

Opracowano udoskonaloną innowacyjną metodę organizacji poprzez zbliżenie producenta do konsumenta (i wyeliminowanie pośredników). Wybrano najkorzystniejszy sposób dystrybucji produktów rolnych w ramach krótkich łańcuchów dostaw, dostarczanych od rolników z województwa kujawsko-pomorskiego, poprzez testowanie 3 modeli sprzedaży żywności. opracowano udoskonaloną innowacyjną metodę w zakresie marketingu i rynków lokalnych. Stworzono nowoczesną platformę internetową, dzięki której możliwa jest sprzedaż produktów rolnych i prowadzenie działań marketingowych. Zastosowano również udoskonaloną metodę marketingową której podstawą jest bezpośredni kontakt z klientami i budowanie jego świadomości i rozpoznawalności marki m.in. poprzez: opracowanie wspólnego logo, organizacja spotkań z klientami u rolników, na eventach targowych, spotkania z dietetykami. Opracowano również wewnętrzny system zapewniania jakości co wpłynęło na budowę zaufania zarówno do rolników jak i żywności przy nich produkowanej.

Łańcuch dostaw, marketing i konsumpcja


logo unia

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.”

Projekt opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi